BLI VELSIGNET AV GUD FOR 50 000 KR!

28.10.2017 - 10:57 7 kommentarer

 

Står det ikke i bibelen et sted at grådighet er en synd? 

Visjon Norge presenterte nylig en liste over priser på forskjellige velsignelser. For 1500 eller 3500 kr, får du èn type velsignelse. Hvis du gir 10 000 kr, får du "Isaks velsignelse". Men hvis du virkelig slår på stortromma og punger ut med 50 000 kr, så får du selveste "Peters velsignelse" over livet ditt. 

Jeg blir så forbanna provosert når jeg ser det her. Jeg veit akkurat like lite som alle andre rundt hvor vi kom fra og hvor vi havner etter at vi dør, men konseptet rundt at det er en Høyere makt som belønner deg med et lykkelig liv hvis du betaler inn 50 000 kr til en norsk TV-kanal, det velger jeg å ikke tro på. Jeg håper virkelig at meninga med livet ikke er så grunn og morbid. 

Jeg skal ikke komme her og prøve å bestemme hva du skal bruke pengene dine på, og jeg vil heller ikke prøve å bestemme hva du skal tro på. Men jeg tror i alle fall at det å sende "god energi" ut i universet. samfunnet, ut blant folk eller hvordan man nå enn vil putte det, er en bedre investering i et godt liv, både i nuet og i framtida, enn å finansiere Visjon Norge i bytte mot en velsignelse. 

Hva med å for eksempel gi de pengene til en veldedig organisasjon hvor du stoler på at alle midlene kommer frem, og at de kommer til nytte for noen som virkelig trenger det? Hvis du mener at Visjon Norge er en slik organisasjon, så er jo det opp til deg. Bare husk igjen at de synes du skal betale for at Gud skal gi deg lykke og velstand. Og det strider vel litt imot det Kristendommen handler om hos begge parter, gjør det ikke det? 

Kan anbefale å donere til for eksempel Kreftforeningen. 

Eller, hva med å bruke pengene på en ferie for deg og en du er glad i? Opplev en annen kultur. Mat sjela di. Gjør noe spennende, lærerikt, avslappende og fint. 

Jeg synes bare hele dette opplegget er så utrolig mørkt. Jeg håper selvsagt at alle dere som betaler oppnår det dere ønsker ved det, men aller helst håper jeg at dere lar være. Hvis det finnes en Gud så håper jeg i alle fall at det er de gode egenskapene dine han vil se, og ikke pengene dine. 

 

Vi blogges. 

Følg meg på Facebook HER - Instagram HER - Dobbelthakeinstagram HER

 

7 kommentarer

Rakel

28.10.2017 kl.11:43

Hei Julia, dette fikk jeg lyst å kommentere fra mitt perspektiv. Jeg er kristen, oppvokst i en pinsemenighet, og jeg er HELT enig med deg! Jeg ser aldri på Visjon Norge, det gir meg vondt i magen og kløe der jeg ikke vil ha kløe... Etter min mening er det som presenteres på Visjon Norge et vrengebilde av kristen tro. Deres Gud er i hvertfall ikke min Gud...

Det står mye i bibelen om å gi, men ikke om å gi for for å få egen vinning. Det står også en god del om penger som jeg tror Visjon Norge har hoppet over...

Forkynneren 5, 9

«Den som er glad i penger, blir aldri mett på penger. Den som elsker rikdom får aldri vinning nok. Også dette er forgjeves»

Hebreerne 13,5

«La ikke kjærlighet til penger styre livet, men nøy dere med det dere har. For Gud har sagt, jeg svikter dere ikke og forlater dere ikke»

Apostlenes gjerninger 8,20

«Men Peter sa til ham, måtte pengene dine gå til grunne sammen med deg, du som tror du kan kjøpe Guds gave for penger»

1. Timoteus 6,10

«For kjærligheten til penger er roten til alt ondt. Drevet av den er mange ført vill, bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser»

Jeg respekterer ditt ståsted og håper ikke det at jeg siterer fra bibelen oppleves påtrengende. Jeg ønsker bare å vise at det finnes dypt troende mennesker som har akkurat samme syn som deg på den «teologien» som Visjon Norge presenterer. Og at mye av det som sies der ikke kan begrunnes i bibelen.

juliafrika

28.10.2017 kl.11:55

Rakel: Hei Rakel, og tusen takk for innsiktsfull kommentar! Jeg kan tenke meg at dette er minst like provoserende for dere som er troende, da det jo er deres tro disse menneskene i Visjon Norge utnytter. Religion fascinerer meg på mange måter, og jeg er i prinsippet åpen for alt, dog synes jeg det er kvalmende når religion brukes til personlig vinning, slik som her, eller andre kjipe hensikter. Setter stor pris på at du understreket poenget mitt med disse sitatene fra bibelen! God helg :-)

Kristine

28.10.2017 kl.14:12

Hei Julia! Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Har du en link til denne saken? Foreldrene mine gir allerede mye penger til denne kanalen.. penger de egrntlig ikke har. Alt pga de vil til himmelen. Det er vondt å se på at de ruinerer seg selv.. for jeg tror frelsen er gratis.. bare man er et godt menneske, som du også sier.

Fint at du skriver om dette.. Håper du har en link å legge ved :)

God helg!

Nutmeg

28.10.2017 kl.15:27

Ja, mammon ruler langt inn i bønnekammeret. Det står i boka at "for intet har dere fått det, for intet skal dere gi det".

Margrethe

28.10.2017 kl.20:02

Klapp - klapp... jeg er sååå enig med deg. Juks og humbug fra ende til annen! Takk for et flott innlegg :-)

HeidiElise

28.10.2017 kl.22:35

Som Rakel er jeg troende, og jeg har ikke noe til overs for den måten Visjon Norge holder på å tigge om penger.

Min tro er at det er av bare nåde! Og gratis.

At man skal få forskjellige velsignelser etter hva man gir, det er bare skremmende at noen kan få seg til å si sånt.

I mitt hode er dette bare tull og humbug fra ende til annen.

Den Jesus jeg tror på sa at dersom du tror, skal du se Guds herlighet!

IKKE dersom du gir.

Kjenner jeg blir både sint og flau over alt det de finner på å uttale og kke minst at de får syke og eldre til å føle at de må gi for å få.

Flott at du skriver om dette!

Esther B vabø

29.10.2017 kl.02:23

hei. synes det er veldig trist at ikke folk skjønner i dag at det meste VG serverer er vrengt og vridd på.og mye overdrivelse,løgn og ting sagt i rykk og napp.og satt sammen etter eget hode Vi snakket nylig med noen som jobber der,like etter at VG hadde vært der på interju hos de på VN. og det var en utrolig kritisk og vanskelig journalist fra VG som var kun der for å vri og vrenge på ting. Mange der var fortvilet etterpå,og ting som ble sagt,eller ikke sagt brydde journalisten seg lite om. hun tok litt her og der og satte sammen.Og slik jobber desverre Media. og likevel tror folk på alt VG serverer.og det er trist.

tv VN er en kanal uten statstøtte og de har ca 70 ansatte. det koster mange millioner,nøyaktig 8 millioner å drive en tv kanal 24 timer i døgnet.og i tillegg skal 70 lønnes. Bare å spørre tv 2 og NRK1 sjefene. foresten så har de to sjefene sagt at de skjønner ikke at VN klarer å gå rundt. men tv 2 for mange mange millioner i statstøtte.og de har millioner på reklame inntekter. Nrk har og mange millioner i statstøtte og i tillegg millioner på den på tvunget lisensen. Det er kun av frivillige gaver at kanalen kan drives. og de som er med å gir,vet at de gir med et glad hjerte ikke av tvang.de gir til kanalen for at de vil være med på at mennesker skal få høre om jesus. Selv om media går ut og sier at folk blir tvunget,lurt m.m så er det helt feil. mange mange eldre som gir har valgt det selv,de føler seg mobbet av utenforstående å tro at de er dumme og naive og at de blir lurt. Nei de har valgt selv å gi,men nrk lisensen derimot er på tvunget. og det trues med både purringer,gebyr og inkasso. Men det står i bibelen at 'den som gir skal få'-det er faktisk en effekt av å gi. bonden sier og at når jeg sår frø i åkeren,vil jeg høste kort til høsten...en effekt.og dette er noe VN sier.den som gir skal og få velsignelse igjen. Det står og i bibelen.et VG sier derimot er tatt utifra andre sammenheng,fra en afrikaner med annen kultur og annen måte å uttrykke seg på-klippet og limt,tatt vekk og tatt med...slik at alt blir en eneste mørje. for da serveres det ut til folk og alt høres veldig tragisk ut. og så er det bare tull og tøys alt.

Skriv en ny kommentar

hits